Filme cu Oscar în palmares sau alte premii importante la festivalurile de profil, producții românești în care umorul nu moare nici după genericul de final și întâlniri cu unii dintre cei mai îndrăgiți oameni din industria filmului și a televiziunii. Sunt doar câteva dintre momentele cu care Alba Iulia Music&Film Festival (AIMFF) revine în Cetate, între 2-4 iulie, într-o ediție în care râsetele până la lacrimi și tensiunea vor fi la câțiva pași distanță. Piața Cetății, Piața Vestică, Esplanada Obeliscului și Grădina Cetății vor face loc, și de această dată, celor 4 ecrane de proiecție.
„Situația generală din ultimul an ne-a ținut, mai mult, în fața micilor ecrane, departe unii de ceilalți, de aceea, bucuria reîntâlnirii în Cetate, în atmosfera vibrantă creată de Alba Iulia Music&Film Festival, va fi cu atât mai mare. Deși cea de a IX-a ediție a festivalului se va desfășura sub semnul siguranței, într-o formulă mai restrânsă, acest eveniment va marca revenirea la normalul pe care îl așteptăm de atâtea luni. Evident, cu prudență și grijă pentru oamenii din jurul nostru. În acest fel, Primăria municipiului Alba Iulia își continuă misiunea de susținere a unui eveniment care a devenit parte din tradiția culturală a orașului”, spune Gabriel Pleșa, primarul municipiului Alba Iulia.
Prima zi de festival va fi un carusel al emoțiilor: de la fascinația pe care publicul o va resimți în fața evoluției cameleonice a unui one-man-show, la râsetele provocate de povestea reală a unor soții de militari sau compasiunea profundă pentru o mamă care și-a pierdut fiul.
Actorul Pavel Bartoș va deschide cea de a IX-a ediție a AIMFF cu Romanian Tradition, o comedie bazată pe o întâmplare reală, petrecută la o nuntă sătească. Debutul său regizoral portretizează povestea a doi studenți care, în încercarea de a respecta toate tradițiile românești de la nuntă, transformă evenimentul într-un adevărat dezastru. Scurtmetrajul, scris de Bartoș într-o noapte și filmat în 3 zile și 2 nopți, va fi prezentat în deschiderea proiecției Freak Show The Movie, în regia lui Florin Piersic Jr. Inspirat din spectacolul de teatru omonim, filmul este un one-man-show unic în România, în care publicul va avea ocazia să urmărească evoluția cameleonică a unui singur actor, într-o succesiune halucinantă a personajelor, de la miliardar de carton, la homeless.
Cele două filme vor fi proiectate în prezența regizorilor, așa că se va lăsa cu râsete, ironie și subtilități despre firea umană.
Tot pe umor mizează și regizorul Peter Cattaneo în Military Wives. O comedie despre niște femei obișnuite care, în lipsa soților plecați în Afganistan, își fac singure un cor și iau pe sus topurile britanice de muzică. Miliary Wives „e un film onest despre oameni care se simt bine împreună, râzând”, după cum îl descrie chiar Cattaneo.
De la comedie la dramă sunt doar câțiva pași (la propriu). Madre, al cincilea film al lui Rodrigo Sorogoyen, are ca punct de plecare tensionatul său scurtmetraj, nominalizat la Oscar în 2017, și dezvoltă drama Elenei care și-a pierdut fiul de șase ani. Timp de 2 ore, spectatorii vor pătrunde în mintea și suferința mamei îndurerate și vor înțelege de ce alegerile pe care le face sunt pe cât de greșite, pe atât de ușor de explicat. Rezultă un film intim, în care cuvintele sunt doar pretextul unei torturi interioare.
Considerat de Hollywood Reporter “sexy și original” și descris de Variety drept “un Westworld francez cu actori în loc de roboți”, La Belle Époque este o călătorie în timp, nostalgică și plină de umor, cu Daniel Auteuil și Fanny Ardant. În acest al doilea lungmetraj al său, actorul devenit regizor, Nicolas Bedos, este preocupat de rezistența iubirii și a mariajului în fața trecerii timpului.
A doua zi de AIMFF va aduce în fața publicului un răsfățat al festivalurilor de film. Cu un Oscar, 4 trofee la European Film Awards și alte premii importante în palmares, Another Round (Încă un rând), în regia lui Thomas Vinterberg, este un film emoționant despre curajul de a înfrunta viața treaz.
Încă un rând pentru curajul de a vedea filmul până la sfârșit ar merita spectatorii producției Și atunci, ce este libertatea?, semnată de regizorul Andrei Zincă. Adaptare a nuvelei „Proiecte de trecut”, de Ana Blandiana, filmul ilustrează episodul deportării bănățenilor în Bărăgan, în 1951, avându-i în distribuție pe Olimpia Melinte, Nicodim Ungureanu, Magda Catone, Radu Iacoban. Și Horațiu Mălăele se “reîntoarce” în România comunistă, într-un thriller psihologic desfășurat între București și New York City, în care umorul moare ultimul (dacă moare). Luca, filmul care s-ar putea intitula: “În locul nepotrivit, la momentul nepotrivit”, are în prim-plan un imigrant român care a visat să ajungă cineva, dar a ajuns altcineva. Un figurant în filmul propriei sale vieți de perdant profesionist.
Tranziția postdecembristă, politica și depășirea propriei condiții fac subiectul filmelor cu care se va încheia cea de a IX-a ediție a AIMFF.
În 2011, când Dan Chișu lansa comedia anului, Ursul, nimeni nu s-ar fi gândit că filmul va fi o premoniție. Zece ani mai târziu, „Nu ne vindem ursul!”, mesajul angajaților Circului de Stat din filmul lui Chișu, pare a fi mai actual ca niciodată. Această comedie, care se transformă, pe parcurs, într-o parodie stângace la adresa tranziției postdecembriste, va fi unul dintre filmele din ultima zi de festival.
Berliner, al patrulea film al lui Marian Crișan, aduce pe ecran o prietenie ciudată între un șofer de tractor dintr-un orășel de provincie și un politician de rang înalt din București, în timpul unei campanii electorale tensionate, într-o satiră despre politică, corupție și valori morale. Filmul a avut premiera internațională la Moscova, unde a fost răsplătit cu premiul Keen Eye.
Martin Eden, cel mai nou film al ambițiosului regizor italian Pietro Martinelli, este o adaptare modernă a romanului omonim al lui Jack London, însă plasată în Italia, în altă epocă. În rolul unui muncitor autodidact, chinuit de aspirații înalte și îndrăgostit de o tânără burgheză, Luca Marinelli „este o forță a naturii”, scrie The Hollywood Reporter. Rolul i-a adus, de altfel, trofeul Copa Volpi pentru Cel mai bun actor la Festivalul de Film de la Veneția.
Accesul la toate evenimentele din cadrul AIMFF va fi liber pentru public, cu respectarea normelor de siguranță în vigoare.
Programul complet al filmelor și evenimentelor din cadrul festivalului va putea fi găsit, în curând, pe albafilmfest.ro.
Alba Iulia Music & Film Festival este prezentat de TIFF, în organizarea Asociației Film și Cultură Urbană (AFCU) și a Primăriei Municipiului Alba Iulia, cu sprijinul CNC.
Sponsori principali: Banca Transilvania, Azets.
Sponsori: Epson, PMA.
Parteneri de mobilitate: Casa Auto
Parteneri de ospitalitate: Hotel Transilvania, Dante Café & Dine.